Postanowienia ogólne
Ochrona osób fizycznych w związku z przetwarzaniem ich danych osobowych jest jednym z praw podstawowych każdej osoby. Przywiązujemy szczególną wagę do poszanowania prywatności osób, o których informacje przetwarzamy, bez względu na to, czy pozyskaliśmy je bezpośrednio od osoby, której one dotyczą, czy z innych źródeł. Niniejszy dokument dostarcza osobom, których dane osobowe są przetwarzane w związku z korzystaniem z usług Akademickiej Bazy Ogłoszeń, informacje na temat sposobów ich pozyskiwania, przetwarzania, zabezpieczania oraz praw przysługujących im w związku z przetwarzaniem danych osobowych. Jednocześnie stanowi realizację obowiązku informacyjnego, o którym mowa w art. 13 lub 14 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (dalej RODO).
Administrator danych
Administratorem w rozumieniu art. 4 pkt 7) RODO, dotyczących zarejestrowanych lub niezarejestrowanych użytkowników serwisu Akademicka Baza Ogłoszeń i korzystających z jego usług elektronicznych, jest Minister Nauki (dalej: Administrator) z siedzibą w Warszawie (00-529) przy ul. Wspólnej 1/3. Z Administratorem można się skontaktować za pośrednictwem poczty elektronicznej pod adresem e-mail: informacja@men.gov.pl lub pisemnie na adres siedziby administratora.
Inspektor ochrony danych
Administrator wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym we wszystkich sprawach związanych z przetwarzaniem danych osobowych oraz realizacją praw osób, których dane dotyczą, przysługujących na gruncie przepisów RODO, można się skontaktować za pośrednictwem poczty elektronicznej pod adresem e-mail: inspektor@men.gov.pl.
Przepisy prawa, podstawy przetwarzania danych
Polityka prywatności serwisu Akademicka Baza Ogłoszeń opiera się w szczególności na przepisach:
- rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.Urz.UE.L Nr 119, str. 1),
- ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. z 2019 r., poz. 1781),
- ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne (tj. Dz.U. z 2022 r., poz. 1648 ze zm.),
- ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (tj. Dz.U. z 2020 r., poz. 344 ze zm.),
- ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. z 2023, poz. 742 z późn. zm.),
Przesłanką uprawniającą przetwarzanie danych osobowych użytkowników korzystających z usług serwisu Akademicka Baza Ogłoszeń jest art. 6 ust. 1 lit. e) RODO, tj. przetwarzanie danych osobowych jest niezbędne do wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym, powierzonego Administratorowi w związku z przepisami art. 119 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. z 2018, poz. 1668 z późn. zm.) oraz wykonywanymi w tym celu przez Administratora zadaniami. Przesłanką uprawniającą przetwarzanie danych osobowych użytkowników korzystających z usług serwisu pozyskiwanych w ramach stosowanych plików cookies jest również art. 6 ust. 1 lit. a) RODO, tj. zgoda osoby, której dane dotyczą wyrażana w ramach procesu akceptacji instalowania plików cookies.
Kategorie, zakres i cel przetwarzania danych
Dane osobowe w postaci informacji o nazwie użytkownika, adresie e-mail, loginie, oraz nazwie instytucji w imieniu której on występuje, przetwarzanie są wyłącznie w celu rejestracji konta w serwisie i korzystania z usług dostarczanych przez serwis, tj. umożliwienia zamieszczenia ogłoszenia w Akademickiej Bazie Ogłoszeń na wolne stanowiska naukowe, akademickie ogłaszane w ramach konkursów prowadzonych na te stanowiska, w tym informowania o ich wynikach. Wskazany wyżej zakres danych osobowych jest niezbędny do zarejestrowania konta użytkownika.
Dane osobowe przetwarzane są również w zakresie informacji pozyskiwanych automatycznie w ramach plików cookies. Informacja na temat rodzaju plików dostępna jest w odrębnym punkcie poniżej.
Odbiorcy danych
Odbiorcą danych osobowych użytkowników serwisu Akademicka Baza Ogłoszeń jest Ośrodek Przetwarzania Informacji – Państwowy Instytut badawczy (dalej: OPI PIB) z siedzibą w Warszawie przy Al. Niepodległości 188b. Administrator w drodze zawartej umowy powierzenia przetwarzania danych, powierzył OPI PIB przetwarzanie tych danych w imieniu i na rzecz Administratora w celu administrowania serwisem oraz obsługi technicznej, w tym wsparcia jej użytkowników.
Odbiorcą danych osobowych są również podmioty dostarczające systemy teleinformatyczne, wspierające działalność Administratora w zakresie utrzymywania i rozwoju serwisu oraz świadczenia usług cyfrowych za jego pośrednictwem, w szczególności Google LLC.
Okres przechowywania danych
Dane osobowe użytkowników posiadających konta w serwisie Akademicka Baza Ogłoszeń będą przetwarzane przez okres korzystania przez nich z usług serwisu oraz niezbędny do zrealizowania celów, w których dane zostały zebrane, tj. do momentu zaprzestania korzystania z konta użytkownika lub zakończenia realizacji zadania publicznego w związku z którym Administrator utrzymuje serwis, nie dłużej niż do ustania celu przetwarzania lub wniesienia sprzeciwu związanego ze szczególną sytuacją osoby, której dane dotyczą, chyba że zaistnieją ważne podstawy do dalszego przetwarzania tych danych.
W przypadku przesłanej korespondencji za pośrednictwem drogi mailowej – odpowiednio do momentu wniesienia sprzeciwu, cofnięcia zgody lub ustania celu przetwarzania, jednak nie dłużej niż przez okres 3 lat.
W przypadku danych osobowych pozyskiwanych w ramach plików cookies okres ich przetwarzania jest uzależniony od rodzajów plików na jakich stosowanie użytkownik wyraził zgodę.
Prawa osób, których dane dotyczą
Osoba, której dane osobowe przetwarzane są w ramach serwisu Akademicka Baza Ogłoszeń, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przepisami prawa, ma prawo żądania od Administratora:
- dostępu do danych, tj. osobama prawo zażądać od Administratora potwierdzenia, czy przetwarza jej dane osobowe, a jeżeli tak to otrzymać informację w jakim celu, w jaki sposób i jak długo,
- sprostowania nieaktualnych lub niedokładnych danych osobowych, a także prawo do ich uzupełnienia w przypadku, gdy są niekompletne,
- sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych. Wówczas w razie sprzeciwu Administrator zaprzestanie przetwarzania danych, chyba że wykaże istnienie istotnych, prawnie uzasadnionych podstaw do przetwarzania, które obiektywnie powinny mieć pierwszeństwo nad interesem osoby, której dane dotyczą lub są niezbędne do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń (np. cele dowodowe bądź dochodzenie roszczeń),
- usunięcia danych osobowych („prawo do bycia zapomnianym”). Polega to, co do zasady, na żądaniu od administratora niezwłocznego usunięcia dotyczących danych osobowych wnioskodawcy zgodnie z art. 17 RODO; istnieją jednak wyjątki od tego prawa (w szczególności do celów ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń),
- ograniczenia przetwarzania danych osobowych, co w wymiarze praktycznym może polegać na czasowym zablokowaniu dostępu do danych czy przeniesieniu danych do innego systemu,
- cofnięcia zgody na przetwarzanie danych osobowych, jednakże bez konsekwencji dla dotychczasowego przetwarzania danych osobowych na tej podstawie.
W pozostałym zakresie praw określonych przepisami RODO ze względu na brak spełnienia przesłanek uprawniających do ich skorzystania prawa te nie będą realizowane.
Wnioski dotyczące przetwarzanych danych osobowych, w tym dotyczące realizacji przysługujących praw, można przesyłać mailowo na adres email informacja@men.gov.pl lub inspektor@men.gov.pl , lub pisemnie na adres siedziby Administratora.
Odpowiedzi na wnioski będą realizowane bez zbędnej zwłoki, nie później jednak, niż w ciągu 30 dni liczonych od momentu otrzymania wniosku. Termin ten może ulec przedłużeniu z uwagi na skomplikowany charakter żądania lub liczbę żądań o kolejne dwa miesiące, o czym wnioskodawca zostanie poinformowany.
Wnioski powinny zawierać imię i nazwisko osoby wnioskującej oraz dane kontaktowe (numer telefonu lub adres e-mail, w przypadku wniosków pisemnych także adres do korespondencji). W celu realizacji niektórych wniosków Administrator może zażądać dodatkowych informacji, by potwierdzić tożsamość wnioskodawcy.
Każda z osób, której dane są przetwarzane ma również prawo do złożenia skargi do organu nadzorczego, tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, z siedzibą w Warszawie przy ul. Stawki 2.
Przekazywanie danych do państw trzecich i organizacji międzynarodowych
Nie przekazujemy danych osobowych przetwarzanych w ramach serwisu Akademickiej Bazy Ogłoszeń do państw trzecich, ani organizacji międzynarodowych.
Przetwarzanie danych osobowych automatycznie (w tym poprzez profilowanie)
Dane osobowe przetwarzane w Akademickiej Bazie Ogłoszeń nie podlegają zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym w oparciu o profilowanie.
Bezpieczeństwo danych osobowych
Administrator podejmuje techniczne i organizacyjne środki służące ochronie danych osobowych przed bezprawnym czy nieautoryzowanym dostępem lub wykorzystaniem, jak również przed przypadkowym ich zniszczeniem, utratą lub naruszeniem integralności. Zasada zapewnienia bezpieczeństwa realizowana jest na każdym etapie wykonywania działalności Administratora. Procedury bezpieczeństwa obejmują w szczególności: zabezpieczenie dostępu, system kopii zapasowych, monitowanie, przegląd i utrzymanie, zarządzanie incydentami bezpieczeństwa.
W ramach zapewniania bezpieczeństwa przetwarzanych danych osobowych administrator zobowiązuje się do uwzględnienia:
- poufności – tj. ochrony danych przed przypadkowym ujawnieniem osobom trzecim,
- integralności – tj. ochrony danych przed nieuprawnioną modyfikacją,
- dostępności – tj. zapewnienia dostępu upoważnionych osób do danych, jeżeli wystąpi taka potrzeba.
Dane osobowe mogą być przetwarzane przez osoby trzecie jedynie w przypadku, gdy taki podmiot zobowiąże się do zapewnienia właściwych technicznych i organizacyjnych środków gwarantujących zapewnienie bezpieczeństwa przetwarzania danych osobowych, jak również do zachowania poufności tych danych. Każdy pracownik administratora mający dostęp do danych osobowych dysponuje odpowiednim upoważnieniem i jest zobowiązany do zachowania ich w tajemnicy.
Dane osobowe, które osoby podają na naszych stronach, są szyfrowane i chronione certyfikatem SSL.
Zmiany w Polityce prywatności
Administrator zastrzega sobie prawo do wprowadzania zmian w niniejszej Polityce, co może wynikać z potrzeby dostosowania do zmian w przepisach prawa, czy obowiązujących standardów prywatności. W związku z tym, o wszelkich zmianach Administrator będzie informował stosownym komunikatem na stronie internetowej Akademickiej Bazy Ogłoszeń.
Przetwarzanie danych z wykorzystaniem plików cookies oraz innych technologii internetowych
W związku z korzystaniem przez użytkowników z serwisu Akademicka Baza Ogłoszeń, gromadzimy dane zawarte w logach systemowych, plikach cookies lub możemy wykorzystywać inne podobne technologie internetowe, związane z odwiedzinami użytkownika na stronie internetowej serwisu.
Pliki cookies
Pliki cookies to małe pliki tekstowe instalowane na urządzeniu użytkownika przeglądającego serwis. Cookies zbierają informacje ułatwiające korzystanie ze strony internetowej – np. poprzez zapamiętywanie odwiedzin użytkownika w serwisie i dokonywanych przez niego czynności.
Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym użytkownika serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
Serwis automatycznie zbiera informacje na dwa sposoby: przy pomocy narzędzia Google Analytics oraz poprzez pliki cookies.
Wykorzystywanie danych
Administrator wykorzystuje pliki cookies w celu dostarczania użytkownikowi usługi świadczonej drogą elektroniczną oraz poprawy jakości tej usługi. W związku z tym administrator korzysta z plików cookies, przechowując informacje lub uzyskując dostęp do informacji już przechowywanych w telekomunikacyjnym urządzeniu końcowym użytkownika (komputer, telefon, tablet itp.). Pliki cookies wykorzystywane w tym celu obejmują:
- pliki cookies z danymi wprowadzanymi przez użytkownika (identyfikator sesji) na czas trwania sesji (ang. user input cookies),
- pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania (ang. user centric security cookies),
- sesyjne pliki cookies odtwarzaczy multimedialnych (np. pliki cookies odtwarzacza flash), na czas trwania sesji (ang. multimedia player session cookies),
- trwałe pliki cookies służące do personalizacji interfejsu użytkownika na czas trwania sesji lub nieco dłużej (ang. user interface customization cookies),
- pliki cookies służące do monitorowania ruchu na stronie internetowej, tj. analityki danych, w tym cookies Google Analytics (są to pliki wykorzystywane przez spółkę Google w celu analizy sposobu korzystania z serwisu przez użytkownika, do tworzenia statystyk i raportów dotyczących funkcjonowania serwisu). Google nie wykorzystuje zebranych danych do identyfikacji użytkownika ani nie łączy tych informacji w celu umożliwienia identyfikacji. Szczegółowe informacje o zakresie i zasadach zbierania danych w związku z tą usługą można znaleźć pod linkiem: https://www.google.com/intl/pl/policies/privacy/partners.
Pliki cookies wykorzystywane są również w celu:
- dostosowania zawartości strony internetowej serwisu do preferencji użytkownika oraz optymalizacji korzystania z tej strony, w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie użytkownika serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
- tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób użytkownicy serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
Zbierane dane nie są kojarzone z konkretnymi osobami przeglądającymi serwis, nie są łączone z innymi danymi i nie są przetwarzane jako dane osobowe.
W ramach Serwisu stosowane są dwa zasadnicze rodzaje plików cookies: „sesyjne” (session cookies) oraz „stałe” (persistent cookies). Cookies „sesyjne” są plikami tymczasowymi, które przechowywane są w urządzeniu końcowym użytkownika do czasu opuszczenia strony internetowej lub wyłączenia oprogramowania (przeglądarki internetowej). „Stałe” pliki cookies przechowywane są w urządzeniu końcowym użytkownika przez czas określony w parametrach plików cookies lub do czasu ich usunięcia przez użytkownika.
Zebrane na tej podstawie dane przechowywane są przez czas nieokreślony jako materiał pomocniczy służący do administrowania serwisem. Informacje w nich zawarte nie są ujawniane nikomu poza osobami upoważnionymi do administrowania serwerem oraz świadczącymi usługi na rzecz administratora.
Pliki Cookies stosowane w Serwisie nie przechowują żadnych danych osobowych.
Wyłączenie plików cookies
Serwis (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym użytkownika. Użytkownicy serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej, bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu użytkownika serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
Sposoby usuwania plików cookies w poszczególnych wyszukiwarkach można znaleźć m. in. pod adresami:
- Google Chrome: http://support.google.com/chrome/bin/answer.py?hl=pl&answer=95647
- Mozilla Firefox: http://support.mozilla.org/pl/kb/usuwanie-ciasteczek,
- Microsoft Internet Explorer: http://support.microsoft.com/kb/278835/pl,
Administrator informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne w ramach serwisu.