Adiunkt stanowisko badawcze

Wydzial Filologiczny, Katedra Dramatu i Teatru
Uniwersytet Łódzki
  • Miejsce: Łódź
  • Forma zatrudnienia: umowa o pracę, pełny etat
  • Wynagrodzenie: ok. 8000,- zł miesięcznie zł brutto
  • Dziedzina nauk humanistycznych
  • nauki o kulturze i religii

Opis stanowiska

Od Osoby Kandydującej na stanowisko adiunkta w grupie pracowników badawczych w projekcie „Krytyczne deziluzje. Refiguracje tragizmu w polskim teatrze postdramatycznym” oczekujemy zainteresowania problemem badawczym podjętym w projekcie oraz realizacji zaplanowanych w tym zakresie zadań badawczych.

Nasze wymagania

  • stopień doktora z dziedziny nauk humanistycznych: doktorat z obszaru teatrologii lub kulturoznawstwa (nauki o kulturze i religii, nauki o sztuce) lub z dziedziny sztuki z obszaru teatru (sztuki filmowe i teatralne); do konkursu mogą przystąpić osoby, które uzyskały stopień doktora w roku zatrudnienia w projekcie lub w okresie 7 lat przed 1 stycznia roku zatrudnienia w projekcie; okres ten może być wydłużony dla kobiet zgodnie z wytycznymi NCN: https://www.ncn.gov.pl/aktualnosci/2017-02-06-ulatwienie-powrotu-do-pracy-naukowej; do konkursu nie mogą przystąpić osoby posiadające dyplom doktora nadany przez Uniwersytet Łódzki; wyjątkiem od tej reguły są osoby, które posiadają dyplom doktora nadany przez Uniwersytet Łódzki, ale które – po jego otrzymaniu – odbyły udokumentowany co najmniej dziesięciomiesięczny staż podoktorski w zagranicznej instytucji akademickiej; szczegółowe warunki stawiane osobom kandydującym na stanowisko post-doc w konkursach prowadzonych w ramach projektów finansowanych przez NCN opisane są w dokumencie dostępnym pod adresem: https://www.ncn.gov.pl/sites/default/files/pliki/uchwaly-rady/2024/uchwala23_2024-zal1.pdf;
  • doświadczenie badawcze i udokumentowany dorobek publikacyjny dotyczący teatru najnowszego
  • doświadczenie badawcze w zakresie badań nad teatrem postdramatycznym;
  • bardzo dobra znajomość języka angielskiego w mowie i piśmie;
  • umiejętność pracy w zespole badawczym: komunikatywność, obowiązkowość, proaktywna i odpowiedzialna postawa, niezależność intelektualna
  • znajomość zasad Europejskiej Karty Naukowca (załącznik II do zaleceń Rady UE z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie europejskich ram mających na celu przyciąganie i zatrzymywanie talentów w obszarze badań naukowych, innowacji i przedsiębiorczości w Europie: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=OJ:C_202301640
  • Osoba Kandydująca musi spełnić warunek o niekaralności w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu 2 narkomanii (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1939) oraz za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego.

Mile widziane

  • doświadczenie badawcze w zakresie najnowszego teatru polskiego
  • doświadczenie związane z zagranicznymi wyjazdami naukowymi, studyjnymi i pobytami badawczymi w jednostkach uniwersyteckich, naukowych i archiwalnych, a także doświadczenie związane z uczestniczeniem w grantach badawczych (krajowych bądź międzynarodowych);
  • doświadczenie artystyczne w zakresie twórczości teatralnej

Zakres obowiązków

  • 1. w zakresie pracy badawczej: - udział w pracach badawczych z obszaru wskazanego w projekcie OPUS „Krytyczne deziluzje. Refiguracje tragizmu w polskim teatrze postdramatycznym” (DEC-2024/53/B/HS2/00504); - realizacja zadań badawczych związanych z zebraniem, selekcją i organizacją materiału badawczego oraz jego analizą i interpretacją w zakresach wskazanych w projekcie; - publikowanie wyników badań w formie artykułów naukowych w dyscyplinach: nauki o kulturze i religii oraz nauki o sztuce, w języku polskim i/lub angielskim; - prezentowanie wyników badań na konferencjach naukowych w Polsce i za granicą; - przestrzeganie zasad Europejskiej Karty Naukowca (załącznik II do zaleceń Rady UE z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie europejskich ram mających na celu przyciąganie i zatrzymywanie talentów w obszarze badań naukowych, innowacji i przedsiębiorczości w Europie: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=OJ:C_202301640
  • w zakresie pracy organizacyjnej – współorganizacja wydarzeń realizowanych w ramach projektu

Oferujemy

  • Pracę w projekcie, którego nadrzędnym celem jest przeprowadzenie kompleksowych badań skupiających się na nowych koncepcjach tragizmu (Williams, Leonard, Lehmann) oraz postdramatycznych strategiach artystycznych ich ekspresji scenicznej we współczesnym teatrze polskim (2014-2024). Badania w projekcie są próbą rozpoznania artystycznych sposobów radzenia sobie z tragizmem (po)nowoczesności, tj. z nowymi źródłami, symptomami i aspektami „ontologicznej bezdomności”, definiowanej z perspektywy trzech dominujących kryzysów Antropocenu: kryzysu środowiskowego (dotyczącego zmian klimatycznych, degradacji planety, utraty bioróżnorodności itp.), emancypacyjnego (dotyczącego kobiet i społeczności LGBTQ+) i migracyjnego (dotyczącego kryzysu humanitarnego i politycznego w związku z migracjami). Jako nadrzędną ramę koncepcyjną dla badań przyjęto projekt ekozoficzny Félixa Guattariego, ze szczególnym uwzględnieniem teorii trzech terytoriów egzystencjalnych – trzech ekologii (środowiskowej, społecznej i mentalnej), uzupełniony o rozpoznania teorii posthumanizmu krytycznego (Braidotti, Haraway, Stiegler) oraz triangulację teoretyczną i metodologiczną z obszaru badań ekokrytycznych, feministycznych, migracyjnych i teorii queer. Przedmiotem badań w projekcie będą strategie dramaturgiczne i reżyserskie, w zakresie formy i treści działań scenicznych, podjęte przez osoby twórcze, realizujące swoje projekty performatywne w Polsce we wskazanym okresie

Dokumenty wymagane do rekrutacji

  • kwestionariusz osobowy (dostępny na stronie: https://www.uni.lodz.pl/kariera
  • życiorys, a w nim wykaz dotychczasowych osiągnięć naukowych (publikacji, referatów konferencyjnych, staży i projektów badawczych itp
  • kopię jednej publikacji naukowej własnego autorstwa w języku polskim lub angielskim (plik pdf lub link do strony z otwartym dostępem
  • odpis dyplomu doktorskiego lub postanowienie komisji o przyjęciu publicznej obrony doktoratu;
  • oświadczenie Osoby Kandydującej, że Uniwersytet Łódzki będzie jej podstawowym miejscem pracy (dostępny na stronie: https://www.uni.lodz.pl/kariera
  • oświadczenie Osoby Kandydującej potwierdzające, że w okresie pobierania wynagrodzenia etatowego w UŁ nie będzie pobierać innego wynagrodzenia ze środków przyznanych w ramach kosztów bezpośrednich z projektów badawczych finansowanych w ramach konkursów NCN oraz u innego pracodawcy na podstawie umowy o pracę, w tym również u pracodawcy z siedzibą poza terytorium Polski
  • promesę oświadczenia o dziedzinie i dyscyplinie (https://www.uni.lodz.pl/kariera) w zakresie: dziedziny nauk humanistycznych, nauk o kulturze i religii oraz dziedziny nauk humanistycznych, nauk o sztuce
  • Załącznik nr 1 do Standardów Ochrony Małoletnich w UŁ Oświadczenie do celów weryfikacji w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym (dostępny na stronie: https://www.uni.lodz.pl/kariera
  • Załącznik nr 2 do Standardów Ochrony Małoletnich w UŁ Oświadczenie o niekaralności i zobowiązaniu do przestrzegania Standardów Ochrony Małoletnich w UŁ (dostępny na stronie: https://www.uni.lodz.pl/kariera

Załączniki

Weź udział w rekrutacji

  • malgorzata.budzowska@uni.lodz.pl lub pisemnie na adres: Małgorzata Budzowska, Katedra Dramatu i Teatru UŁ, ul. Pomorska 171/173, 90-236 Łódź; zastrzegamy sobie prawo przeprowadzenia rozmów kwalifikacyjnych z wybranymi osobami