Opis stanowiska
Praca na stanowisku postdoc w projekcie badawczym PetrIUS: Petrification of ius commune through printed paratexts (umowa grantowa nr 101162091). Umowa o pracę na czas określony, 6-miesięczny okres próbny, łącznie 45 miesięcy.
W zakres tej pracy będą wchodzić takie zadania jak w ogólności:
· Badanie drukowanych paratekstów w corpus iuris civilis.
· Zbieranie i analiza literatury poświęconej drukowanym paratekstom.
· Uczestnictwo w przygotowywaniu artykułów naukowych.
· Prezentacja wyników w trakcie konferencji i seminariów naukowych.
· Organizacja seminariów poświęconych tematyce projektu.
· Współpraca z zespołem badawczym (wymagane świadczenie pracy w miejscu zatrudnienia).
W szczególności zadaniem postdoca będzie realizacja WP1 oraz WP5 wespół z kierownikiem projektu:
WP1 Klasyfikacja rodzajów i funkcji paratekstów w drukowanych corpora iuris.
WP5 Petryfikacja późnośredniowiecznego ius commune w formie drukowanych paratekstów do corpora iuris.
Nasze wymagania
- Doktorat w naukach humanistycznych lub społecznych (preferowane nauki prawne, a zwłaszcza historia prawa).
- Zainteresowanie historią prawa w okresie późnośredniowiecznym i wczesnonowożytnym, zwłaszcza historią prawa rzymskiego (ius commune) oraz historią książki prawniczej.
- Znajomość metod badawczych niezbędnych do realizacji zadań postdoca (historia prawa).
- Doświadczenie w prowadzeniu badań nad tekstami źródłowymi z tego zakresu potwierdzone publikacjami naukowymi.
- Doskonała znajomość angielskiego oraz przynajmniej dobra jednego z tych języków: włoski, niemiecki, francuski, a także przynajmniej bierna znajomość łaciny (udokumentowana publikacjami opartymi na analizie źródeł łacińskojęzycznych).
- Doskonałe umiejętności zarządzania i organizacji pracy (swojej i innych).
Mile widziane
- Atutem będzie znajomość metod typowych dla historii książki, paleografii, humanistyki cyfrowej.
- Znajomość programów komputerowych potrzebnych w pracy naukowej.
- Umiejętność współpracy w zespole badawczym.
Zakres obowiązków
- Przegląd literatury (w szczególności adaptację teoretycznej dyskusji o paratestach w literaturoznawstwie i bibliologii do starodruków prawniczych)
- Przegląd źródeł i uzyskanie dostępu do źródeł, które nie zostały jeszcze zdigitalizowane;
- Wstępny podział wydań obu corpora z uwagi na rozwój ich warstwy paratekstualnej;
- Wstępne studia przypadków opisujące rozwój określonych typów paratekstów;
- Utworzenie roboczej siatki pojęciowej do opisu paratekstów – wstępna klasyfikacja paratekstów;
- Konsultacje z ekspertami;
- Szczegółowe opisy rodzajów paratekstów;
- Określenie funkcji paratekstów w literaturze prawniczej;
- Dalsze studia przypadków prezentujące rozwój poszczególnych paratekstów;
- Wsparcie pozostałych członków zespołu w planowaniu i prowadzeniu ich badań na temat paratekstów;
- Przygotowanie listy wydań obu corpora iuris z opisem zawartych w nich paratekstów.
- Aktualizacja wstępnych obserwacji o rodzajach i funkcjach paratekstów w świetle nowych informacji z WP2-4
- Studium poświęcone redaktorom paratekstów w celu zrozumienia ich celów i metod stosowanych przez nich przy tworzeniu paratekstualnej warstwy drukowanych corpora iuris;
- Badania nad przyczynami przyznawania większej roli pracom późnośredniowiecznym niż ówczesnej literaturze w toku rozwoju drukowanej warstwy paratekstualnej;
- Badanie wykorzystania paratekstów w pracach towarzyszących przygotowaniu edycji krytycznych corpora iuris;
- Szczegółowe studia przypadków ilustrujące jak zmiany we wstępnych formach drukowanych paratekstów i późniejszy kres ich zmienności dowodzą utrwalenia określonych opinii i interpretacji;
- Badanie paratekstów humanistycznych i stosunku humanizmu prawniczego wobec typowych paratekstualnych dodatków do źródeł;
- Szczegółowe studia przypadków pozwalające sprawdzić, w jakim zakresie kluczowi późnośredniowieczni prawnicy ujęli w swoich opiniach (później przeniesionych do paratekstów) ówczesne stanowisko communis opinio w zakresie wybranych zagadnień prawa rzymskiego i kanonicznego;
Oferujemy
- Atmosfera szacunku i współpracy
- Wspieranie pracowników z niepełnosprawnościami
- Elastyczny czas pracy
- Dofinansowanie nauki języków
- Dofinansowanie szkoleń i kursów
- Dodatkowe dni wolne na kształcenie
- Ubezpieczenia na życie
- Program emerytalny
- Fundusz oszczędnościowo – inwestycyjny
- Preferencyjne pożyczki
- Dodatkowe świadczenia socjalne
- Dofinansowanie wypoczynku
- Dofinansowanie wakacji dzieci
- „13” pensja
Dokumenty wymagane do rekrutacji
- Zgłoszenie kandydata do konkursu (list motywacyjny);
- Curriculum Vitae
- Dyplomy lub zaświadczenia wydane przez uczelnie potwierdzające wykształcenie i posiadane stopnie lub tytuł naukowy (w przypadku stopni naukowych uzyskanych zagranicą - dokumenty muszą spełniać kryteria równoważności określone w art. 328 ustawy z dnia 20 lipca 2018 roku Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. z 2024 r. poz. 1571 z późniejszymi zmianami)
- Informacja o dorobku i osiągnięciach: publikacje, udział w realizacji projektów badawczych, współpraca międzynarodowa, staże badawcze, nagrody i wyróżnienia, osiągnięcia dydaktyczne, osiągnięcia organizacyjne, wystąpienia na konferencjach, aktywność recenzencka i edytorska, inne.
- Do pięciu najważniejszych publikacji naukowych.
- Dwa listy polecające wystawione przez pracowników naukowych dwóch różnych instytucji.
- Zgoda na przetwarzanie danych osobowych następującej treści: Zgodnie z art. 6 ust.1 lit a ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (Dz. U. UE L 119/1 z dnia 4 maja 2016 r.) wyrażam zgodę na przetwarzania danych osobowych innych niż: imię, (imiona) i nazwisko; imiona rodziców; data urodzenia; miejsce zamieszkania (adres do korespondencji); wykształcenie; przebieg dotychczasowego zatrudnienia, zawartych w mojej ofercie pracy dla potrzeb aktualnej rekrutacji.";
Załączniki
Dodatkowe informacje dla kandydata
Umowa o pracę na czas określony, 6-miesięczny okres próbny, łącznie 45 miesięcy.
Weź udział w rekrutacji
Osoby zainteresowane proszone są o przesłanie dokumentów na adres e-mail kierownika grantu, dr. Piotra Alexandrowicza w terminie do 13 października 2025 r., 23:59 (piotr.alexandrowicz@amu.edu.pl).